اکران فیلم "آتلان" ساخته معین کریم الدینی سومین قدمِ دهمین جشنواره ملی فیلم مستند و کوتاه رضوی یزد است. کارگردان این فیلم می گوید آتلان روایت زندگی علی، مربی اسب ترکمن است که به صورت خانوادگی در این شغل هستند. علی در آستانه ازدواج است و قرار است با جایزه ی اسب هایش عروسی بگیرد، علی اسبی دارد به نام ایلحان که 5 بار در کورس شرکت داشته و بارها مقام قهرمانی را به دست آورده است داستان از آنجا شروع می شود که اسب علی در شرایط نامتعادلی قرار می گیرد و باید بجنگد تا اسبش را برای حضور در کورس آماده کند. کریم الدینی ادامه می دهد این فیلم در گونه درام مستند قرار می گیرد و روایت داستانی دارد.

هشت قدم اتفاق خلاقانه ای است

معین کریم الدینی برگزاری هشت قدم تا جشنواره رضوی را اتفاق جالب و خلاقانه ای می داند و می گوید: اینکه جشنواره با یک پیش درآمد برگزار شود قطعا اتفاق قشنگی است که باعث می شود تا حواس مردم به سمت جشنواره جلب شود.

وی که از برگزیدگان جشنواره نهم نیز بوده است می گوید: خوشبختانه امسال یک فیلمساز، دبیری جشنواره را به عهده دارد کسی که تعامل با فیلمسازان را بلد است و می تواند در برنامه ریزی خلاقیت به خرج دهد. امیدوارم روند تغییر در نگاه جشنواره رضوی ادامه داشته باشد و تنها مختص امسال نباشد.

کریم الدینی جشنواره ها را محلی برای دیدار فیلمسازها می داند و می گوید: فیلمسازها به این جشنواره می آیند تا به دانش آن ها افزوده شود به همین دلیل باید برای جشنواره، پنل های مختلفی برنامه ریزی شود. در این پنل ها نیز باید سرفصل های مشخصی تعریف شود اگر این اتفاق بیفتد، جشنواره ی مفیدی خواهد بود.

معضل سینمای مستند، نبود بازار حرفه ای است

معین کریم الدینی در خصوص مهمترین آفت و مشکل سینمای مستند می گوید: یک زمانی شما مسئله ای را آسیب شناسی می کنید تا بتوانید جلوی آن را بگیرید. مسائلی از جمله اینکه فیلمسازان موضوعات خوبی دارند اما نمی توانند فیلم خوبی بسازند در همه جای دنیا اتفاق می افتد. ما باید به این توجه کنیم که سیستم آموزشی ما چقدر در جذب نیروهای خلاق موفق عمل کرده است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر کمیت فیلم های ما بیشتر از کیفیت آن است. با این حال به نظر من همین که سعی می شود فیلم ساخته شود و همین که این سینما نفس می کشد، حرکت رو به جلو و اتفاق خوبی است. واقعیت این است که در همین شرایط هم سالانه چند فیلم مستند بسیار خوب که قابلیت اکران نیز دارد، ساخته می شود. فیلم خوب جای خودش را پیدا می کند. معضل سینمای مستند ما مارکتینگ است. ما هنوز بازار حرفه ای برای این سینما نداریم. در نتیجه فیلمسازان مستند به جای اینکه بدون دغدغه و با انرژی کامل به ساخت فیلم بپردازند چون نمی توانند از پس معیشتشان بر بیایند، مجبور می شوند کارهای حاشیه ای انجام دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا